Ha lenne a csomagolásnak történelemkönyve, és kinyitnánk az első oldalakon, azt látnánk, hogy a legrégebbi bizonyítékok a Kr. e. 2000 körüli időszakból maradtak ránk. osztrak-magyar

A csomagolás legelőször a mezőgazdasággal kötött házasságot. Az ókori Egyiptomban, a fonott kosarakban a rabszolgák és az asszonyok különböző gyümölcsöket, élelmiszereket vittek a fejükre helyezve. Az égetett agyagedényekben is számos folyadékot, ömlesztett árut – pl. gabonát tároltak. Ezek a tárolóedények néhány ezer év alatt továbbfejlődtek a mai kor igényeihez igazodva.

 A különböző tulajdonságú anyagokat (papír, műanyag, fém) társítják, így olyan anyagokat állítanak elő, melyek egyesítik a résztvevő komponensek előnyös tulajdonságait. A kombinált anyagokra a tartós és biztonságos egyesítés a jellemző. Kombinált anyagokat többféle módszerrel lehet előállítani. Legegyszerűbb a ragasztás ( laminálás) amikor két meglévő lapszerű anyagot ragasztóanyaggal egyesítenek (Pl: Fólia + fóliával.)

A kombinált csomagolóeszközök komponensek szerint:
– papír és műanyag: pl. felvágottak csomagolására
-műanyag és alumínium :pl. kávé, cigaretta, csomagolására
– műanyag és műanyag: pl. Ittalporok, levesporok, édesség ipari termékekhez

laminálás_1MB_02

A csomagolás célja a termékek mennyiségének és minőségének megóvása a termeléstől, az elosztási láncon keresztül a rendeltetésszerű felhasználásig. A mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban ez hatványozottan jelentkezik, hiszen az esetek túlnyomó többségében mi emberek vagyunk a végső felhasználók, a fogyasztók. Gondoljunk csak a különböző áruházakban kapható ínycsiklandó fóliázott gyümölcsökre, zöldségekre.

laminálás_1MB_01

Ugyancsak a csomagolás fontos célja az információhordozás, és a marketing megjelenítése. Alapvető követelmény, hogy a vásárolt termékről a fontos információkat tudjuk meg a csomagoláson. Magyarországon nem kerülhet forgalomba olyan élelmiszeripari termék, ami nincs ellátva magyar nyelvű tájékoztató-szöveggel. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a csomagolás designjára, megjelenésére. A termékek csomagolásán a figyelemfelkeltő színek, ábrák pusztán a marketing-stratégia részei.